środa, 6 marca 2013

Koszyczek drożdżowy wielkanocny

Koszyczek zawsze piecze moja mama na Święta Wielkanocne jako dekoracje na stół. Ja, zawsze spoglądałam z boku z podziwem jak pięknie jej to wychodzi Aż do wczoraj kiedy postanowiłam dorówna mamie i upiec go sam.
Wykonanie jest banalnie proste i nie powinno nikomu sprawiać trudności. Taki koszyczek ślicznie wygląda na wielkanocnym stole i jest jego niewątpliwą ozdobą.

Składniki:
 (na jeden większy lub 2 mniejsze)
4 szkl. mąki pszennej
25g świeżych drożdży
1 szkl. letniego mleka
1/2 łyżeczki soli
1/4 szkl. cukru
1/4 szkl. oleju
1 jajko
Dodatkowo
1 jajko do smarowania

Przygotowanie:

 Drożdże rozpuścić w mleku. Dodać 1 łyżeczkę cukru i 1 łyżkę mąki. Rozmieszać dokładnie i odstawić na chwilę. Pozostałe składniki dobrze wymieszać najlepiej przy pomocy malaksera. Gdy zaczyn "ruszy" dodać do do całości i wyrobić gładkie ciasto. (jeśli jest zbyt twarde dodać minimalnie mleka).
Ciasto odstawić do wyrośnięcia (powinno podwoić objętość).
Wyrośnięte ciasto przełożyć na stolnicę. Miskę (o średnicy18-20cm) odwrócić do góry dnem i obłożyć ją dokładnie folią aluminiową. 3/4 ciasta rozwałkować i pokroić w paski o szerokości palca (można też zrobić wałeczki). Układać je od dna miski wzdłuż, następnie kolejnymi przeplatać raz pod spodem a raz na zewnątrz (jak w tradycyjnym koszyczku wiklinowym)




 Miskę ułożyć na blaszce do pieczenia, koszyczek posmarować roztrzepanym jajkiem i wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec ok 25 minut w temp. 180 stopni.




 W tym czasie z pozostałego ciasta lepimy warkocz na pałąk. W tym celu ciasto dzielimy na 3 częśći i robimy z nich długie wałeczki. Zaplatamy warkocz ale wyginamy go lekko tworząc łuk (można wbić długi drucik florystyczny na całej długości pałąka by potem łatwiej było go połączyć z dnem koszyka lub warkocz położyć na misce ze szpiczastym dnem).
Pałąk smarujemy roztrzepanym jajkiem i pieczemy na złoto w tej samej temperaturze.




 Po upieczeniu wszystkie elementy studzimy a następnie spinamy ze sobą przy pomocy wykałaczek lub właśnie tego drucika florystycznego. Stroimy według własnej inwencji twórczej








I jak Wam się podoba ???


Powodzenia w pieczeniu :)


13 komentarzy:

  1. Super jeszcze takiego koszyka nie widziałam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Śliczny. I ja się przymierzam do zrobienia takiego koszyczka. Jestem ciekawa co mi wyjdzie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny,muszę spróbować choć mam obawy że mi nie wyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow... zatkało mnie rewelacyjny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ładna dekoracja na zbliżające się Święta Wielkanocne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Coś naprawdę niespotykanego i ładnego,dużo pracy włożonej ale efekt piorunujący:)

    OdpowiedzUsuń
  7. a takiego kosza to jeszcze nie widziałam,super.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że się podoba :)

      Usuń
  8. Świetny,na bank zabiorę się za koszyczek w tym roku.Zawsze to jakoś odkładam,ale w tym roku twój mnie mocno kusi.

    Pozdrawiam
    Alicja
    www.wielkiapetyt.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Superancki!!!
    Na tą Wielkanoc wypróbuję napewno! (trzymaj za mnie kciuki! hihi!)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam Dorotka :)

      Pochwal się!!! :)

      Usuń

Będzie mi bardzo miło jeżeli zostawisz po sobie znak :) Wtedy będę wiedzieć gdzie zajrzeć :)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.